Sistemul imunitar și lupta împotriva bolilor

Sistemul imunitar și lupta împotriva bolilor

Sistemul iminitar definitie

Sistemul imunitar (din lat. imunis = liber, curat) este un termen folosit în biologie pentru definirea mecanismelor de apărare ale organismelor vii față de agenții patogeni. Acest rol de apărare este important pentru menținerea sănătății organismului, în cadrul raporturilor sale multiple cu mediul înconjurător, unde este supus continuu influenței factorilor externi. Toate organismele vii dispun de un astfel de sistem de apărare, dar sistemul imunitar este cu atât mai complex cu cât organismul considerat este mai sus situat pe scara evoluției biologice. La vertebrate acest sistem s-a perfecționat, devenind mai complex, acționând mai diferențiat și mai eficace.

În mod normal, sistemul imunitar caută îndepărtarea sau distrugerea corpurilor străine nesănătose sau nefavorabile sănătății sale, pătrunse în organism (agenți patogeni), cât și distrugerea unor structuri proprii dăunătoare, alterate.

Wikipedia

Cum îți poți îmbunătăți sistemul imunitar? În general, sistemul tău imunitar face o treabă remarcabilă de a te apăra împotriva microorganismelor care cauzează boli. Dar uneori eșuează: un germen invadează cu succes și te îmbolnăvește. Este posibil să interveniți în acest proces și să vă întăriți sistemul imunitar? Ce se întâmplă dacă îți îmbunătățești dieta? Luați anumite vitamine sau preparate din plante? Faceți alte schimbări în stilul de viață în speranța de a produce un răspuns imunitar aproape perfect?

Ce poți face pentru a-ți întări sistemul imunitar?

Ideea de a  vă întări imunitatea  este atrăgătoare, dar capacitatea de a face acest lucru s-a dovedit evazivă din mai multe motive. Sistemul imunitar este exact asta – un sistem, nu o singură entitate. Pentru a funcționa bine, este nevoie de echilibru și armonie iar interventia asupra lui poate duce la dezechilibre. Există încă multe lucruri pe care cercetătorii nu le știu despre complexitatea și interconexiunea răspunsului imun. 

Deocamdată, nu există legături directe dovedite științific între stilul de viață și funcția imunitară îmbunătățită.

Dar asta nu înseamnă că efectele stilului de viață asupra sistemului imunitar nu sunt interesante și nu ar trebui studiate. Cercetătorii explorează efectele dietei, exercițiilor fizice, vârstei, stresului psihologic și altor factori asupra răspunsului imun, atât la animale, cât și la oameni. Între timp, strategiile generale de viață sănătoasă au sens, deoarece probabil ajută la funcționarea imunității și vin cu alte beneficii dovedite pentru sănătate.

Modalități sănătoase de a vă întări sistemul imunitar

Prima ta linie de aparare este sa  alegi un stil de viata sanatos . Respectarea regulilor generale de sănătate este cel mai bun pas pe care îl puteți face pentru a vă menține în mod natural sistemul imunitar să funcționeze corect. Fiecare parte a corpului, inclusiv sistemul imunitar, funcționează mai bine atunci când este protejată de atacurile mediului și este susținută de strategii de viață sănătoasă, cum ar fi acestea:

  • Nu fuma.
  • Mâncați o dietă bogată în fructe și legume.
  • Fă sport regulat.
  • Menține o  greutate sănătoasă.
  • Dacă bei alcool, bea doar cu moderație.
  • Dormiți suficient.
  • Luați măsuri pentru a evita infecția , cum ar fi spălarea frecventă a mâinilor și gătirea temeinică a cărnii.
  • Încercați să minimizați stresul.
  • Fiți la curent cu toate vaccinurile recomandate. Vaccinurile îți pregătesc sistemul imunitar să lupte împotriva infecțiilor înainte ca acestea să se instaleze în corpul tău.

Creșteți imunitatea într-un mod sănătos

Multe produse de pe rafturile magazinelor pretind că întăresc sau susțin imunitatea. Dar conceptul de creștere a imunității are de fapt puțin sens din punct de vedere științific. De fapt, creșterea numărului de celule din corpul tău – celule imunitare sau altele – nu este neapărat un lucru bun. De exemplu, sportivii care se angajează în „dopajul sângelui” – pentru a-și crește numărul de celule sanguine și a-și îmbunătăți performanța – riscă să sufere de accident vascular cerebral.

Încercarea de a întări celulele sistemului imunitar este deosebit de complicată, deoarece există atât de multe tipuri diferite de celule în sistemul imunitar care răspund la atât de mulți microbi diferiți în atât de multe moduri. Carui tip de celule ar trebui să le măriți numarul și pana la ce număr? Până acum, oamenii de știință nu știu răspunsul. Ceea ce se știe este că organismul generează continuu celule imunitare. Cu siguranță, produce mult mai multe limfocite decât poate folosi. Celulele suplimentare se îndepărtează printr-un proces natural de moarte celulară numit apoptoză – unele înainte de a vedea orice acțiune, altele după ce bătălia este câștigată. Nimeni nu știe de câte celule sau care este cel mai bun amestec de celule de care are nevoie sistemul imunitar pentru a funcționa la nivelul său optim.

Sistemul imunitar și vârsta

Pe măsură ce îmbătrânim, capacitatea noastră de răspuns imunitar devine redusă, ceea ce, la rândul său, contribuie la aparitia mai multor infecții sau mai multe cancere. Pe măsură ce speranța de viață în țările dezvoltate a crescut, la fel a crescut și incidența afecțiunilor legate de vârstă.

În timp ce unii oameni îmbătrânesc sănătos, concluzia multor studii este că, în comparație cu persoanele mai tinere, vârstnicii au mai multe șanse de a contracta boli infecțioase și, și mai important, mai probabil să moară din cauza acestora. Infecții respiratorii, inclusiv  gripa ,  virusul COVID-19 și în special pneumonia sunt o cauză principală de deces la persoanele peste 65 de ani din întreaga lume. Nimeni nu știe sigur de ce se întâmplă acest lucru existand doar careva presupuneri. 

Se pare că există o legătură între nutriție și imunitate la vârstnici. O formă de malnutriție care este surprinzător de comună chiar și în țările bogate este cunoscută sub numele de „malnutriție cu micronutrienți”. Malnutriția cu micronutrienți, în care o persoană are deficit de unele vitamine esențiale și oligominerale care sunt obținute din dietă sau suplimentate prin dietă, se poate întâmpla la vârstnici. Persoanele în vârstă tind să mănânce mai puțin și au adesea mai puțină varietate în alimentația lor. O întrebare importantă este dacă suplimentele alimentare pot ajuta persoanele în vârstă să mențină un sistem imunitar mai sănătos. Persoanele în vârstă ar trebui să discute această întrebare cu medicul lor.

Dieta și sistemul tău imunitar

Ca orice forță de luptă, armata sistemului imunitar mărșăluiește cu hrana. Războinicii sănătoși ai sistemului imunitar au nevoie de o hrană bună și regulată. Oamenii de știință au recunoscut de mult timp că oamenii care trăiesc în sărăcie și sunt subnutriți sunt mai vulnerabili la boli infecțioase. De exemplu, cercetătorii nu știu dacă un anumit factor alimentar, cum ar fi alimentele procesate sau aportul ridicat de zahăr simplu, va afecta negativ funcția imunitară. Există încă relativ puține studii despre efectele nutriției asupra sistemului imunitar al oamenilor.

Există unele dovezi că diverse  deficiențe de micronutrienți  – de exemplu, deficiențe de zinc, seleniu, fier, cupru, acid folic și vitaminele A, B6, C și E – modifică răspunsurile imune la animale, măsurate în laborator. Cu toate acestea, impactul acestor modificări ale sistemului imunitar asupra sănătății animalelor este mai puțin clar, iar efectul unor deficiențe similare asupra răspunsului imun uman nu a fost încă evaluat.

Deci, ce poți face? Dacă bănuiți că  dieta dumneavoastră  nu vă asigură toate nevoile de micronutrienți – poate, de exemplu, nu vă plac legumele – luarea zilnică a unui supliment de multivitamine și minerale poate aduce și alte beneficii pentru sănătate, dincolo de orice posibil efect benefic asupra sistemului imunitar. Luarea de megadoze dintr-o singură vitamină nu. Mai mult nu este neapărat mai bun. Exista doua situatii in cazul administrarii suplimentelor alimentare:

  1. Lipsa unei componente stabilita de medic in baza unor investigatii si suplimentarea cu unul sau mai multe suplimente alimentare poate fi benefica.
  2. Administrarea “preventiva” a unor suplimente alimentare poate fi daunatoare cu niste costuri inutile in bugetul familiei.

Îmbunătățiți imunitatea cu ierburi și extracte?

Intrați într-un magazin și veți găsi sticle de pastile și preparate pe bază de plante care pretind că „susțin imunitatea” sau că “sporesc” sănătatea sistemului imunitar. Deși s-a descoperit că unele preparate modifică unele componente ale funcției imunitare, până în prezent nu există dovezi că acestea întăresc de fapt imunitatea până la punctul în care ești mai bine protejat împotriva infecțiilor și bolilor. Demonstrarea că o plantă – sau orice substanță, de altfel – poate crește imunitatea este, până acum, o chestiune extrem de complicată. Oamenii de știință nu știu, de exemplu, dacă o plantă care pare să ridice nivelul de anticorpi din sânge poate reprezenta de fapt ceva benefic pentru imunitatea generală.

Stresul și funcția imunitară

Medicina modernă a ajuns să aprecieze relația strâns legată dintre minte și corp. O mare varietate de boli, inclusiv tulburări de stomac, urticarie și chiar boli de inimă, sunt legate de efectele stresului emoțional. În ciuda provocărilor, oamenii de știință studiază în mod activ relația dintre  stres și funcția imunitară .

În primul rând, stresul este greu de definit. Ceea ce poate părea a fi o situație stresantă pentru o persoană, nu este pentru alta. Când oamenii sunt expuși la situații pe care le consideră stresante, este dificil pentru ei să măsoare cât de mult stres resimt și este dificil pentru om de știință să știe dacă impresia subiectivă a unei persoane despre cantitatea de stres este corectă. Oamenii de știință pot măsura doar lucruri care pot reflecta stresul, cum ar fi de câte ori inima bate în fiecare minut, dar astfel de măsuratori pot reflecta și alți factori.

Este greu de realizat ceea ce oamenii de știință numesc „experimente controlate” la ființe umane. Într-un experiment controlat, omul de știință poate modifica doar un factor, cum ar fi cantitatea unei anumite substanțe chimice, și apoi poate măsura efectul acelei modificări asupra unui alt fenomen măsurabil, cum ar fi cantitatea de anticorpi produși de un anumit tip de celula a sistemului imunitar atunci când este expusă la substanța chimică. La un animal viu, și mai ales la o ființă umană, acest tip de control pur și simplu nu este posibil, deoarece există atât de multe alte lucruri care se întâmplă cu animalul sau cu persoana în momentul în care sunt luate măsurătorile.

În ciuda acestor dificultăți inevitabile în măsurarea relației dintre stres și imunitate, oamenii de știință fac progrese.

A fi frig îți dă un sistem imunitar slab?

Aproape fiecare mamă a spus-o: „Mai pune un bluza sau o sa răcești!” Are dreptate? Probabil că nu, expunerea la temperaturi scăzute moderate nu vă crește susceptibilitatea la infecție. Există două motive pentru care iarna este „sezonul rece și al gripei”. Iarna, oamenii petrec mai mult timp în interior, în contact mai strâns cu alte persoane care își pot transmite germenii. De asemenea, virusul gripal rămâne în aer mai mult timp când aerul este rece și mai puțin umed.

Miscarea: bună sau rea pentru imunitate?

Exercițiile fizice regulate sunt unul dintre pilonii unei vieți sănătoase. Îmbunătățește sănătatea cardiovasculară, scade tensiunea arterială, ajută la controlul greutății corporale și protejează împotriva unei varietăți de boli. Dar vă ajută să vă întăriți sistemul imunitar în mod natural și să-l mențineți sănătos? La fel ca o dietă sănătoasă, exercițiile fizice pot contribui la sănătatea generală și, prin urmare, la un sistem imunitar sănătos.

Concuzie

„Deși suplimentele alimentare, extractele de plate sau orice alt preparat care “stimuleaza” sau “imbunatateste” sistemul imunitar ar putea să nu provoace rău, de un lucru putem fi diguri: te vei bucura mai mult de banii tăi dacă îi folosești pentru altceva.”

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: